Βραβεύσεις της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας σε μαθητές Αγρινίου
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία ιδρύθηκε το 1918 στην Αθήνα και σήμερα μετά από 107 χρόνια λειτουργούν 35 παραρτήματά της στην Ελλάδα.
Προάγει και διαδίδει τους διάφορους κλάδους των μαθηματικών και πέραν των άλλων δραστηριοτήτων της διοργανώνει μαθητικούς διαγωνισμούς κάθε χρόνο.
Οι πανελλήνιοι διαγωνισμοί είναι: «Θαλής», «Ευκλείδης», «Αρχιμήδης», και «Προκριματικός Διαγωνισμός».
Πριν 7 χρόνια, στα 100 από την ίδρυση της εταιρείας, προστέθηκε ο νέος διαγωνισμός πολλαπλής επιλογής μαθηματικών ικανοτήτων «Πυθαγόρας».
Στο εξεταστικό κέντρο στο Αγρίνιο, (Ε.Μ.Ε. παράρτημα Αιτωλοακαρνανίας, Γ. Σεφέρη 2 Πανεπιστήμιο Αγρινίου) την Κυριακή 15 Ιουνίου βραβεύτηκαν οι μαθητές Δημοτικού Γυμνασίου και Λυκείου που διακρίθηκαν στους διαγωνισμούς της περιόδου 2024-2025
Την επιτυχημένη εκδήλωση παρακολούθησαν πολλοί εκπαιδευτικοί, μαθητές και συγγενείς τους.
Οι διοργανωτές μίλησαν για την Ε.Μ.Ε. και βράβευσαν τους επιτυχόντες μαθητές.
Ο Πρόεδρος του Παραρτήματος Αιτωλοακαρνανίας κύριος Γεράσιμος Καλαμπαλίκης στον χαιρετισμό του καλωσόρισε στην εκδήλωση μαθητές και γονείς και αναφέρθηκε στις εκπληκτικές επιτυχίες των μαθητών, που μέσα από την συμμετοχή τους στους μαθηματικούς διαγωνισμούς, αποκτούν δεξιότητες στην ζωή τους.
Συνεχάρη και ευχαρίστησε τους γονείς τους που τους ενθαρρύνουν και τους στηρίζουν στις προσπάθειές τους.
Ο Επίτιμος Σύμβουλος Εκπαίδευσης Msc, MA, Msc, κύριος Κωνσταντίνος Νάκος μίλησε για την αξία των Μαθηματικών.
Η πλήρως κατατοπιστική περί των μαθηματικών, ξεκινώντας από την Αρχαία Ελλάδα, ομιλία του κυρίου Νάκου που απηύθυνε στην εκδήλωση ακολουθεί:
«Τα μαθηματικά δεν είναι απλώς αριθμοί, εξισώσεις και τύποι. Είναι ένας τρόπος σκέψης, ένα εργαλείο που μας βοηθά να αντιληφθούμε τον κόσμο με ακρίβεια, λογική και συνέπεια. Μέσα από τα μαθηματικά μαθαίνουμε να λύνουμε προβλήματα, να σκεφτόμαστε μεθοδικά και να παίρνουμε τεκμηριωμένες αποφάσεις.
Πολλοί θεωρούν τα μαθηματικά δύσκολα ή βαρετά. Όμως αν τα δούμε διαφορετικά, θα διαπιστώσουμε ότι κρύβουν ομορφιά, συμμετρία και δημιουργία. Από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα, τα μαθηματικά έχουν αποτελέσει τη βάση για τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της επιστήμης, της τεχνολογίας και της αρχιτεκτονικής. Χωρίς αυτά, δεν θα είχαμε υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, διαστημικές αποστολές ή ακόμα και βασικές υποδομές όπως γέφυρες και κτίρια.
Αλλά τα μαθηματικά δεν περιορίζονται μόνο στις επιστήμες. Τα χρησιμοποιούμε καθημερινά: όταν υπολογίζουμε τα ψώνια μας, όταν οργανώνουμε τον χρόνο μας ή ακόμα και όταν παίζουμε ένα παιχνίδι στρατηγικής. Είναι παντού γύρω μας, αρκεί να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά.
Πέρα όμως από τη χρησιμότητά τους, τα μαθηματικά μας διδάσκουν και αρετές: υπομονή, επιμονή, πειθαρχία, αλλά και φαντασία. Μας μαθαίνουν να μην τα παρατάμε εύκολα και να ψάχνουμε πάντα τη λύση — ακόμα κι όταν αυτή δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά.
Θα ήθελα να πω ότι τα μαθηματικά δεν είναι για λίγους ή για «ταλέντα». Είναι για όλους. Αρκεί να τα πλησιάσουμε με ενδιαφέρον και περιέργεια. Γιατί, όπως είπε ο μεγάλος μαθηματικός Καρλ Φρίντριχ Γκάους:
«Τα μαθηματικά είναι η βασίλισσα των επιστημών» — κι αξίζει να τους δώσουμε τη θέση που τους αρμόζει.
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Η αρχαία ελληνική μαθηματική γραμματεία αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά κεφάλαια στην ιστορία των μαθηματικών. Οι Έλληνες φιλόσοφοι και μαθηματικοί δεν αρκέστηκαν μόνο στην παρατήρηση και την εμπειρική γνώση. Ανέπτυξαν τη μαθηματική σκέψη με βάση τη λογική, τη συλλογιστική και την απόδειξη, δημιουργώντας ένα σύστημα που αποτελεί τη βάση των μαθηματικών όπως τα γνωρίζουμε σήμερα.
ΠΡΩΙΜΕΣ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ
Η ελληνική μαθηματική σκέψη ξεκινά γύρω στον 6ο αιώνα π.Χ. με τους Πυθαγόρειους, μια σχολή που έδωσε μεγάλη έμφαση στους αριθμούς και στις αριθμητικές σχέσεις. Ο Πυθαγόρας θεωρούσε ότι «τα πάντα είναι αριθμός» και ότι ο κόσμος μπορεί να εξηγηθεί μέσα από μαθηματικές αναλογίες. Οι Πυθαγόρειοι ανακάλυψαν, μεταξύ άλλων, τις αναλογίες στις μουσικές νότες και το περίφημο Πυθαγόρειο Θεώρημα.
Ο ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΚΑΙ Η ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
Τον 3ο αιώνα π.Χ., ο Ευκλείδης συνέγραψε τα «Στοιχεία», ένα από τα πιο σημαντικά μαθηματικά έργα όλων των εποχών. Το έργο αυτό οργανώνει τη γεωμετρία με αξιώματα και αποδείξεις, δημιουργώντας μια λογική δομή που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. Η ευκλείδεια γεωμετρία αποτέλεσε τη βάση της μαθηματικής εκπαίδευσης για περισσότερους από δύο χιλιάδες χρόνια.
Ο ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
Ο Αρχιμήδης, ένας από τους μεγαλύτερους μαθηματικούς όλων των εποχών, συνέβαλε σημαντικά στη γεωμετρία, την αριθμητική και τη φυσική. Μελέτησε τις ιδιότητες των κύκλων, των σφαιρών και των παραβολών και εισήγαγε την έννοια του απείρου μέσω της μεθόδου της εξάντλησης. Επιπλέον, εφηύρε μηχανικές κατασκευές βασισμένες σε μαθηματικές αρχές.
ΑΛΛΕΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ
Ο Απολλώνιος από την Πέργη της Παμφυλίας, (στη σημερινή Τουρκία), ανέπτυξε τη γεωμετρία των κωνικών τομών, ενώ ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς ασχολήθηκε με πρακτικά μαθηματικά, τη μηχανική και την κατασκευή αυτοματισμών. Ο Πτολεμαίος εφάρμοσε μαθηματικές μεθόδους στην αστρονομία, ενώ ο Διόφαντος θεωρείται πρόδρομος της άλγεβρας.
Η αρχαία ελληνική μαθηματική γραμματεία δεν ήταν απλώς συλλογή γνώσεων, αλλά μια επιστημονική επανάσταση στη σκέψη. Βασισμένη στη λογική, τη θεωρία και την απόδειξη, άνοιξε τον δρόμο για τα σύγχρονα μαθηματικά και συνέβαλε καθοριστικά στην ανάπτυξη της επιστήμης και του πολιτισμού. Το έργο των Ελλήνων μαθηματικών συνεχίζει να εμπνέει μέχρι και σήμερα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΘΕΟΔΩΡΗ (1873–1950)
Ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες μαθηματικούς όλων των εποχών και μία από τις κορυφαίες φυσιογνωμίες των μαθηματικών του 20ού αιώνα. Το έργο του επηρέασε βαθιά την ανάλυση, τη θεωρία συναρτήσεων και τη θεωρητική φυσική.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1873, σε οικογένεια με ρίζες από τη Χίο και την Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός στο Παρίσι, αλλά σύντομα στράφηκε στα μαθηματικά και φοίτησε στα Πανεπιστήμια του Βερολίνου και του Γκέτινγκεν. Το 1904 αναγορεύτηκε διδάκτορας μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΡΓΟ
Ο Καραθεοδωρή εργάστηκε σε διάφορα γερμανικά πανεπιστήμια, μεταξύ των οποίων και το Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Δημοσίευσε περισσότερες από 100 επιστημονικές εργασίες και πέντε βιβλία. Το έργο του εστιάστηκε σε τομείς όπως:
Η θεωρία μέτρου και η ολοκλήρωση (πρόδρομος της σύγχρονης θεωρίας Lebesgue)
Η θεωρία των πραγματικών συναρτήσεων και των συναρτήσεων μίας μιγαδικής μεταβλητής
Η μαθηματική θεμελίωση της θερμοδυναμικής
Ο λογισμός μεταβολών
ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΪΝΣΤΑΙΝ
Ο Καραθεοδωρή είχε επιστημονική συνεργασία με τον Άλμπερτ Αϊνστάιν και βοήθησε στην αυστηρή μαθηματική διατύπωση της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας. Ο Αϊνστάιν τον εκτιμούσε ιδιαίτερα για τη μαθηματική του σαφήνεια και την αυστηρότητα της σκέψης του.
ΔΡΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Το 1920 προσκλήθηκε από τον Ελευθέριο Βενιζέλο για να οργανώσει το Πανεπιστήμιο της Σμύρνης, ένα φιλόδοξο εγχείρημα που δεν πρόλαβε να ευοδωθεί λόγω της Μικρασιατικής Καταστροφής. Μετέφερε μεγάλο μέρος του αρχείου του στην Αθήνα και δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πολυτεχνείο.
Ο Καραθεοδωρή άφησε πίσω του ένα τεράστιο επιστημονικό έργο και αποτέλεσε πρότυπο για τη μετέπειτα ελληνική μαθηματική κοινότητα.
Η προσωπικότητά του συνδύαζε την ευρωπαϊκή επιστημονική ακρίβεια με ένα βαθύ αίσθημα προσφοράς προς την πατρίδα, και παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις πιο λαμπρές μορφές της ελληνικής επιστήμης
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ (1716–1806)
Ο Ευγένιος Βούλγαρης υπήρξε μια από τις σημαντικότερες πνευματικές φυσιογνωμίες του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Ιερέας, φιλόσοφος, θεολόγος, παιδαγωγός και λόγιος, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διάδοση των ευρωπαϊκών ιδεών και της επιστημονικής γνώσης στον ελληνικό κόσμο του 18ου αιώνα.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1716 και σπούδασε στη Σχολή της Κέρκυρας, καθώς και σε μεγάλα ευρωπαϊκά κέντρα όπως η Πάδοβα και η Λειψία. Διδάχθηκε φιλοσοφία, θεολογία, φυσικές επιστήμες και μαθηματικά.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΗ ΔΡΑΣΗ
Ο Βούλγαρης δίδαξε στη Μαρουτσαία Σχολή στα Ιωάννινα, στη Σχολή Χίου και αργότερα έγινε διευθυντής της Αθωνιάδας Σχολής στο Άγιο Όρος. Εκεί αναμόρφωσε το πρόγραμμα σπουδών, εισάγοντας φυσικές επιστήμες, μαθηματικά και φιλοσοφία, σύμφωνα με τα πρότυπα του Διαφωτισμού.
Υπήρξε πολυγραφότατος και μετέφρασε σημαντικά έργα των Νεύτωνα, Βολταίρου και άλλων Ευρωπαίων στοχαστών στα ελληνικά. Μέσα από τα έργα του προσπάθησε να συμβιβάσει την ορθόδοξη θεολογία με τη σύγχρονη επιστήμη.
ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Αν και δεν ήταν πρωτογενής μαθηματικός, ο Ευγένιος Βούλγαρης συνέβαλε σημαντικά στη διάδοση των μαθηματικών γνώσεων στην Ελλάδα. Μέσω των μεταφράσεών του και της διδακτικής του δράσης, εισήγαγε έννοιες της φυσικής φιλοσοφίας και των μαθηματικών, μεταφέροντας τις ιδέες του Νεύτωνα και του Διαφωτισμού στους Έλληνες λόγιους.
Στα τελευταία του χρόνια εγκαταστάθηκε στη Ρωσία, όπου ανέλαβε σημαντικές θέσεις στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Πέθανε στην Αγία Πετρούπολη το 1806.
Ο Ευγένιος Βούλγαρης θεωρείται πρόδρομος της νεότερης ελληνικής επιστημονικής σκέψης. Το έργο του λειτούργησε ως γέφυρα ανάμεσα στην παραδοσιακή ελληνική παιδεία και τις ευρωπαϊκές επιστημονικές εξελίξεις.
ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΗ
Ο Ευγένιος Βούλγαρης (1716–1806) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους λόγιους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Το συγγραφικό του έργο είναι πλούσιο και πολυσχιδές, καλύπτοντας τομείς όπως η φιλοσοφία, η θεολογία, οι φυσικές επιστήμες, η παιδαγωγική και η μετάφραση κειμένων της ευρωπαϊκής διανόησης. Παρακάτω συνοψίζεται το σημαντικότερο συγγραφικό του έργο:
1. Φιλοσοφικά και Παιδαγωγικά Έργα
• «Λογική» (1766): Το σημαντικότερο φιλοσοφικό του έργο, βασισμένο στη σκέψη του Χριστιανισμού, αλλά επηρεασμένο από τον δυτικοευρωπαϊκό ορθολογισμό. Δίδαξε τη λογική ως εργαλείο γνώσης και κριτικής σκέψης.
• «Περί Φιλοσοφίας»: Έργο στο οποίο προσπαθεί να συμφιλιώσει τη χριστιανική πίστη με τη νεότερη επιστημονική γνώση.
• Διατριβές περί φυσικής και μεταφυσικής: Συνδυάζει τις ιδέες του Αριστοτέλη με τις νέες επιστημονικές θεωρίες της εποχής του, όπως του Νεύτωνα και του Ντεκάρτ.
2. Θεολογικά Έργα
• «Περί Ανεξιθρησκίας» (περ. 1768): Υπερασπίζεται τη θρησκευτική ανοχή και καταδικάζει τον φανατισμό. Επηρεασμένος από τον Βολταίρο, προσπαθεί να προσαρμόσει τις ιδέες του Διαφωτισμού στην Ορθόδοξη παράδοση.
• Αντιρρητικές διατριβές κατά του Ρωμαιοκαθολικισμού και του Προτεσταντισμού: Προσπαθεί να υπερασπιστεί την Ορθόδοξη πίστη μέσα από λογικά επιχειρήματα και θεολογική τεκμηρίωση.
3. Μεταφράσεις και Εκλαΐκευση Επιστημονικής Γνώσης
Μετέφρασε στα ελληνικά σημαντικά έργα ευρωπαίων διανοητών, όπως:
• Christian Wolff (φιλόσοφος του γερμανικού ορθολογισμού),
• Voltaire και Locke (έμμεσα ή μέσα από παραπομπές),
• έργα φυσικής και μαθηματικών της εποχής του.
• Στόχος του ήταν η πνευματική αναβάθμιση του υπόδουλου Ελληνισμού μέσω της πρόσβασης στη σύγχρονη επιστημονική γνώση.
4. Γλωσσικό και Εγκυκλοπαιδικό Έργο
Χρησιμοποίησε μια λογία, καθαρεύουσα μορφή της ελληνικής, επιδιώκοντας τη συνέχεια με την αρχαία ελληνική παράδοση.
Συμμετείχε στη σύνταξη εγκυκλοπαιδικών έργων και προλόγισε έργα μαθητών και συνεργατών του.
5. Επιστολές και Διδακτικά Κείμενα
Σώζονται πολλές επιστολές του με θεολογικό, φιλοσοφικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο.
Εκπόνησε σχολικά εγχειρίδια για τη διδασκαλία φιλοσοφίας, φυσικών επιστημών και λογικής.
Το συγγραφικό έργο του Ευγένιου Βούλγαρη αποτελεί μια γέφυρα ανάμεσα στην Ορθόδοξη Παράδοση και τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό. Επιχείρησε την εκσυγχρονιστική ανανέωση της ελληνικής παιδείας, ενώ παράλληλα διατήρησε την πνευματική και θεολογική ταυτότητα του Γένους. Ήταν από τους πρώτους που συνέλαβαν την ιδέα της αναγέννησης του ελληνικού πολιτισμού μέσα από την Παιδεία».
(οι φωτογραφίες είναι του κυρίου Κων. Νάκου, βασικές πληροφορίες για την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία από την ιστοσελίδα της και την Wikidedia: https://hms.gr/ -
Α.Κ.Κ.