Στην μνήμη του χορωδού του «Ορφέα» Γιάννη Τζαμούρα, εκδήλωση στο Παπαστράτειο μέγαρο Αγρινίου

 

Κείμενο και φωτογραφίες Απόστολος Κων. Καρακώστας

Σαββατόβραδο 29 Απρίλη με μια λαμπρή εκδήλωση στο Παπαστράτειο μέγαρο Αγρινίου,  τιμήθηκε ο εκλιπών χορωδός του Μουσικού Συλλόγου «Ορφεύς» Γιάννης Τζαμούρας, από αυτούς που τον έζησαν για πολλές δεκαετίες σαν συγχορωδό και φίλο.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Δήμο Αγρινίου και τον Μ.Σ. «Ορφεύς» και εντάχθηκε στα «Χριστοφόρεια», γιορτή που ξεκινά από φέτος. Η Μητρόπολη Αιτωλίας & Ακαρνανίας και ο Δήμος Αγρινίου τιμούν τον πολιούχο της πόλεως  Άγιο Χριστόφορο με σειρά εκδηλώσεων πολιτιστικών και θρησκευτικών, για ένα δεκαήμερο πριν την 9η Μαΐου, ημέρα που εορτάζεται ο Άγιος.

Ο τιμώμενος της βραδιάς Γιάννης Τζαμούρας που έφυγε,  αποτέλεσε επί δεκαετίες έναν εκ των στυλοβατών του Μουσικού Συλλόγου «Ορφεύς» και υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του. Αυτοδίδακτος και χαρισματικός χορωδός, από μικρό παιδί ξεχώρισε για την ιδιαίτερη μπάσα φωνή του. Για χρόνια στο πλευρό του αείμνηστου Δημήτρη (Τάκη) Παπαποστόλου. Ήταν ένας άνθρωπος που αγαπούσε το Αγρίνιο και την εκκλησία, ήταν άλλωστε ψάλτης στην Αγία Τριάδα.

Τον άψογο συντονισμό/παρουσίαση της εκδήλωσης-που θα μείνει αξέχαστη σε όσους την παρακολούθησαν-έφερε εις πέρας η κυρία Έβελιν Τριανταφύλλου.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με ένα ολιγόλεπτο βίντεο/αφιέρωμα που προβλήθηκε,  με στιγμιότυπα από την προσφορά του εκλιπόντα Γιάννη στον πολιτισμό της πόλης του Αγρινίου. 

Αμέσως μετά ο Πρόεδρος του Μ.Σ. «Ορφεύς» Κύριος Θέμης Γαμβρούλης καλωσόρισε τους παραβρισκόμενους στην αίθουσα φιλόμουσους Αγρινιώτες. Και την φιλοξενούμενη στην πόλη Χορωδία της Εμπορικής Τράπεζας, που ήρθε από την Αθήνα για να συμμετάσχει στην εκδήλωση που έχει τίτλο:  «Όταν η χορωδία της Εμπορικής Τράπεζας συναντά τον Ορφέα για να τιμήσουν τον χαρισματικό συγχορωδό Γιάννη Τζαμούρα που έφυγε…».

Ο Πρόεδρος μίλησε για τον αγαπητό σε όλους Γιάννη λέγοντας τα παρακάτω λόγια:

«Απόψε το τραγούδι θα γίνει προσευχή, αγαπητοί συμπολίτες και συμπολίτισσες, απόψε το τραγούδι θα γίνει αγκαλιά, για να χωράει το Γιάννη μας, κι ας είναι μακριά. Χριστός Ανέστη Σεβασμιώτατε Ποιμενάρχη μας κ.κ.Δαμασκηνέ. Περιποιεί μεγάλη και εξαίρετη τιμή η παρουσία σας στην αποψινή χαρμόλυπη γιορτή μας. Δίνει μια ανώτερη υπόσταση και αξία. Αντλούμε βαθιά και ιδιαίτερη έμπνευση. Σας ευχαριστούμε ολόθερμα και εγκάρδια, για την συγκατάθεσή σας η αποψινή βραδιά μνήμης, τιμής και ευγνωμοσύνης, σ’ ένα ξεχωριστό συμπολίτη μας, να συμπεριληφθεί στις θρησκευτικές και λατρευτικές εκδηλώσεις του προστάτη και πολιούχου μας Αγίου Χριστοφόρου.  Και να πάρει άρωμα από την εκκλησιαστική λαμπρότητα των επομένων ημερών. Είναι γνωστή τοις πάση η έμπρακτη αγάπη σας, η όρασή σας, οι πρωτοβουλίες σας για την Χορωδιακή πράξη της Πατρίδας και είναι αυτή που μας δίνει δύναμη και κουράγιο για να προχωράμε και να συνεχίζουμε». 

Ο κύριος Γαμβρούλης συνέχισε απευθυνόμενος στον Δήμαρχο Αγρινίου κύριο Γεώργιο Παπαναστασίου. «Αξιαγάπητε κύριε Δήμαρχε. Σας επισκεφθήκαμε στο γραφείο σας για τις ανάγκες ενός μηνύματος στο πρόγραμμα της εκδήλωσης. Μέσα στον φόρτο σας, με έκδηλη όμως συγκίνηση για το Μακρύνειο συμπολίτη σας, μας γράψατε δυο προτάσεις. Δυο αράδες μόνο αλλά τόσο εύστοχες που περικλείουν και συμπυκνώνουν όλο το νόημα αυτής της βραδιάς. “Η μνήμη είναι χρέος και μάλιστα απαράγραπτο, όταν πρόκειται για χαρισματικούς ανθρώπους όπως ο Γιάννης Τζαμούρας. Ένα μεγάλο ευχαριστώ, σε όλους όσους εξοφλούν αυτό το χρέος”. Σας ευχαριστούμε και εμείς με την σειρά μας για την παρότρυνση πραγματοποίησης αυτού του πλήρους συμβολισμών προσκλητηρίου μνήμης και τη υλική υποστήριξη κύριε Δήμαρχε».

 Απευθυνόμενος προς την Αντιδήμαρχο κυρία Μαρία Παπαγεωργίου είπε: «Αξιότιμη κυρία Αντιδήμαρχε Πολιτισμού, το ίδιο βράδυ της τόσο επιτυχημένης εκδήλωσης στο Μουσικό Σχολείο της πόλης μας (11η Μαρτίου 2023) https://www.agrinionews.gr/axechasti-vradia-treis-chorodies-moysiko-scholeio-agrinioy/

 δώσατε σε συνεννόηση με τον κ. Δήμαρχο το πράσινο φως και την εντολή να προχωρήσουμε στην σημερινή διοργάνωση.  

Ευρισκόμενοι στο γραφείο σας για τα περαιτέρω και τον σχεδιασμό, μας δώσατε με ατόφιο συναίσθημα το μήνυμά σας. Συγχαρητήρια στους ανθρώπους του Ιστορικού μας Ορφέα αλλά και της θρυλικής Χορωδίας της Εμπορικής Τράπεζας που διατηρούν αμάραντο στην καρδιά τους το άνθος της ευγνωμοσύνης και το προσφέρουν με αγάπη και σεμνότητα, για τον ξεχωριστό, δικό μας Γιάννη που χάσαμε”. Ένα ευχαριστώ είναι ελάχιστο για όσα προσφέρατε για αυτή την εκδήλωση. Την άριστη φιλοξενία των εκλεκτών προσκεκλημένων, την αμέριστη ηθική και υλική συμπαράσταση που χωρίς αυτή δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί». 

«Ένα ευχαριστώ-συνέχισε ο Πρόεδρος του Ορφέα-και στην κυρία Έφη Τσακανίκα, προϊσταμένη της Επιχείρησης Πολιτισμού του Δήμου μας που με την άκρως διακριτική αισθητική αντίληψή και συνέργεια συνέδραμε στην επιτυχία της βραδιάς».

Ακολούθως ο κύριος Γαμβρούλης απευθύνθηκε στην γεμάτη αίθουσα εκδηλώσεων λέγοντας:  «Αγαπητοί συμπολίτες αντλούμε δύναμη από την δική σας ζεστή πολυάριθμη παρουσία. Και την χρειαζόμαστε πολύ απόψε. Από εσάς τους πολυπληθείς φίλους του Γιάννη. Έχουμε μαζί μας εκλεκτά μέλη της οικογένειάς του. Την μία εκ των τεσσάρων αδελφών του, την κυρία Καλλίτσα Παπακοσμά, την ανηψιά του κυρία Βάσω Παπακοσμά, τον ανηψιό του κύριο Θύμιο Τηλιγάδα που ήρθε από τον Πύργο. Έχουμε μαζί μας τους αλκαίους  διαχρονικούς συνοδοιπόρους στα τοπία των ήχων, θρυλικούς τροβαδούρους ερμηνευτές της χορωδίας της πρώην Εμπορικής Τράπεζας που συνεχίζουν την αδιατάρακτη πορεία και δράση 60 χρόνων και πλέον, παράδειγμα και μίμηση του χορωδιακού κινήματος της χώρας. Με επικεφαλής τον φημισμένο, γλυκύτατο, φίλτατο μαέστρο τους κύριο Σταύρο Μπερή επί 30 χρόνια στο τιμόνι της πολυβραβευμένης χορωδίας, την μόνιμη πιανίστρια τους κυρία Κατερίνα Καραμπάτσα, τον συνονόματο Πρόεδρο κύριο Θέμη Καλπατσόγλου, τον Αντιπρόεδρο σπουδαίο Αγρινιώτη, διακεκριμένο χορωδό κύριο Σπύρο Παπαπάνο, συμμαθητή, φίλο και συγχορωδό του αειμνήστου Γιάννη στην Πειραματική Χορωδία που με την δική του ασίγαστη θέληση και διάθεση πραγματώνεται η αποψινή τιμή. Αγαπητοί φίλοι υποκλινόμαστε στην αγάπη σας, την φιλία σας, τον κόπο, τον μόχθο, τις δαπάνες που υποβληθήκατε για να είστε απόψε μαζί μας. Σας ευχαριστούμε από τα βάθη της καρδιάς μας, όλοι οι άνθρωποι του υπεραιωνόβιου Ορφέα.

Υποδεχόμαστε και καλωσορίζουμε τ’ ανθισμένα γιασεμιά της ψυχής σας. Απόψε η αρμονία και τα ηχοχρώματα γίνονται σύμβολα και μας μεταφέρουν. Ο δικός μας Γιάννης ήταν και δικός σας για τους περισσότερους, τον γνώριζαν όλοι οι χορωδοί της Πατρίδας όπως και οι πέτρες του Αγρινίου, ήταν δημοφιλής. Αγάπησε κι αυτός τους ανθρώπους και την πόλη του. Ήταν ανυπόκριτα ζεστός, καταδεκτικός, ευπροσήγορος, δοτικός, εμβριθής, πνευματώδης, αθεράπευτα ρομαντικός και ασυμβίβαστός ιδεαλιστής. Πορεύθηκε σε όλη την ζωή του με απαράμιλλο ήθος, εντιμότητα και αξιοπρέπεια. Είκοσι και πλέον χρόνια μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του αδελφάτου της Φιλαρμονικής και μετέπειτα αυτόνομου Νομικού Προσώπου. Πενήντα χρόνια μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ορφέα, δίπλα στον αείμνηστο Πρόεδρο Θανάση Ροντήρη. Εξήντα πέντε χρόνια χορωδός από αμούστακο παιδί με κοντά παντελονάκια. Στήριξε και σήκωσε στους ώμους του τον Ορφέα όσο κανείς άλλος σε καιρούς χαλεπούς και δύσκολους. Με συγκινητική προσήλωση συνέπεια γνήσιο και ασίγαστο πάθος. Με ανεξάντλητα προσωπικά αποθέματα, ακαταπόνητος, χαλκέντερος, με νεανικό σφρίγος, πάντα αστείρευτο χιούμορ, αιώνιος έφηβος. Όλη η ζωή του ένας άγιος έρωτας χωρίς όρια για την μουσική. Όλη η ζωή του Ενορία Αγίας Τριάδας, Ορφέας, Πειραματική Χορωδία, Χαρίλαος και Τάκης Παπαποστόλου οι δάσκαλοί του. Προικισμένος απ’ τον Κύριο με τα χαρίσματα τα κρείττονα. Ένα μουσικό διαμάντι με ταλέντο, χάρισμα, δεξιοτεχνία. Αυτοδίδακτος ουσιαστικά, κιθαρίστας και μουσικός. Στο αίμα του έρρεαν οι νότες. Η πολυφωνία συγκλόνιζε την ψυχή του. Μελίρρυτη φωνή, καλλικέλαδη, σαγηνευτική με σπάνια ιδιαίτερη βαθιά μπάσα χροιά και λυρισμό. Έσκαβε γη και ουρανό με μοναδικό και ανεπανάληπτο μουσικό ύφος και ηχόχρωμα. Με καθηλωτική αύρα. Η ευαισθησία της ακοής του πρωτόγνωρη. Πατρώα εκκλησιαστική μουσική και Ευρωπαϊκή εναλλάσσονταν μέσα του, στο μυαλό του και την ψυχή του, με απίστευτη ικανότητα. Η κιθάρα του, η φωνή του, το μέτρο, ο ρυθμός, η καλλιτεχνική του συμμετρία, πανταχού παρούσες αφήνουν παρακαταθήκη αιώνια. Η τριφωνία σίγησε στην πόλη εδώ και έξι μήνες. Ο Ορφέας έχασε το στήριγμά του, τον ακρογωνιαίο λίθο του, τον στυλοβάτη του. “Δικαίων ψυχαί εν χερί Θεού, Σεβασμιώτατε, και ου μη άψηται αυτών βάσανος”.[i]

Ελάτε αγαπητοί ανεκτίμητοι φίλοι της Εμπορικής να ενώσουμε τις φωνές μας και τις καρδιές, δυνατές, συνεκτικές, να φθάσουν ως την γειτονιά των Αγγέλων, όπου εναρμόνιος ήχος νυχθημερόν πάλλεται. Εκεί που εμπεριέχεται απόλυτα συνταιριαγμένη και η φωνή του δικού μας Γιάννη άδουσα, βοούσα και μελωδούσα το μεγαλείο του Δημιουργού. Σας ευχαριστώ.

Παραδίδω την σκυτάλη στην εκλεκτή κυρία Έβελιν Τριανταφύλλου, καθηγήτρια Αγγλικής γλώσσας, διδάκτορα Διαπολιτισμικού Τουρισμού η οποία για μια ακόμα φορά προσφέρθηκε εντελώς ανιδιοτελώς όπως πάντα να παρουσιάσει την εκδήλωση με το δικό της ξεχωριστό τρόπο».

Η συντονίστρια κυρία Έβελιν με μοναδικό τρόπο κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον όλων των παρισταμένων, γεμίζοντας με περιγραφές και πληροφορίες τα ενδιάμεσα των δρώμενων. Καλωσόρισε τους προσκεκλημένους στην αίθουσα και ευχαρίστησε τον Πρόεδρο του «Ορφέα» με τα παρακάτω λόγια:

«Σεβασμιότατε, Κυρίες και κύριοι, Χριστός Ανέστη!

Ο κύριος  Θέμης Γαμβρούλης  ο πρόεδρος του ιστορικότερου Μουσικού Συλλόγου της πόλης μας  του ‘Ορφέα’, έκανε την έναρξη της βραδιάς  και ευχαρίστησε όλους μας και εμένα προσωπικά και τον ευχαριστώ, ξέρει την αγάπη και την εκτίμηση που τρέφω προς το πρόσωπό του και νομίζω πως αυτό είναι το κατάλληλο σημείο να πω πως τα κείμενα της βραδιάς είναι δικής του επιμέλειας!

Όπως όλοι αντιλαμβανόμεθα μια βραδιά γνήσιου ατόφιου συναισθήματος θα ακολουθήσει απόψε, μια βραδιά μέθεξης και αρμονίας. Είναι βέβαιο ότι απόψε εμείς που παρευρισκόμαστε σε αυτή την λαμπερή αίθουσα του Παπαστρατείου Μεγάρου για να τιμήσουμε τόσο τον Άγιο μας όσο και τον ξεχωριστό συμπολίτη μας Γιάννη Τζαμούρα, που  έφυγε από κοντά μας πρόσφατα, αγαπάμε ιδιαίτερα το χορωδιακό τραγούδι (όπως το αγαπούσε και αυτός). καθώς  αισθανόμαστε να γεννά μέσα σας συναισθήματα πηγαίας κατάνυξης. Βρίσκουμε στην γαλήνη των πολυφωνικών μυστικών ένα δρόμο ψυχικής επιστροφής προς την χαμένη αθωότητα. Αναζητάμε μέσα από αυτά τα μυστικά, τα χνάρια μιας αρχέγονης πνευματικότητας, που παραμένει επίκαιρη σήμερα όσο ποτέ».

Κάλεσε στην σκηνή τον πιανίστα καθηγητή του Μουσικού Σχολείου κύριο Ηλία Φουλίδη για το «άνοιγμα» της εκδήλωσης. (βιογραφικό του κ. Φουλίδη, χορωδιών και παραγόντων της εκδήλωσης  ακολουθούν στο τέλος του κειμένου).

Ο κύριος Φουλίδης εκτέλεσε μια πιανιστική σύνθεση του Γερμανού αυτοδίδακτου συνθέτη Christoph Willibald Gluck 1714-1787 (Κρίστοφ Βίλμπαλντ Γκλουκ) από την πιο δημοφιλή του Όπερα ‘ΟΡΦΕΑΣ’ σε διασκευή του Ουκρανού Αλεξάντερ Siloti Αλεξάντερ Ζιλότι βιρτουόζου πιανίστα και μουσικού. 

Μετά τα χειροκροτήματα του κοινού η κυρία Τριανταφύλλου ευχαρίστησε τον πιανίστα  για την υπέροχη, εξαίρετη ερμηνεία. Δεν είμαστε οι ειδικοί-είπε-αλλά εκφράζουμε αυτό που η ψυχή μας εισέπραξε. Άλλωστε, η μουσική δεν είναι στις νότες αλλά στη σιωπή ανάμεσα τους όπως είπε μεταξύ των άλλων ο διάσημος Μότσαρτ. Αυτή τη μαγεία των παύσεων ανάμεσα στις νότες απολαύσαμε μεταξύ των άλλων κύριε Φουλίδη στην εκτέλεση της σύνθεσης. Σας ευχαριστούμε

Περνώντας στο επόμενο μέρος της βραδιάς κάλεσε στην σκηνή τον διοργανωτή σύλλογο «Ορφέα», για τον οποίο είπε ότι «Τραγουδά απόψε για το δικό του άνθρωπο, τον στυλοβάτη, τον ακρογωνιαίο λίθο του που έφυγε αδόκητα. Για να μείνει ανεξίτηλη η μνήμη του, υποδέχεται τους εκλεκτούς καλεσμένους, της ιστορικής και αυτής, χορωδίας της πρώην Εμπορικής Τράπεζας και διατρανώνουν όλοι μαζί ότι ανθρώπους σαν τον Γιάννη δεν τους εξανεμίζει η λησμονιά, δεν τους σκεπάζει η σκόνη του πανδαμάτορα και αδάμαστου χρόνου!».




Μέχρι να ολοκληρωθεί η είσοδος των χορωδών του Ορφέα, ο Δήμαρχος Αγρινίου κύριος Παπαναστασίου επέδωσε τιμητική αναμνηστική πλακέτα στην αδελφή του εκλιπόντος χορωδού κυρία Παπακοσμά. Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης κκ. Δαμασκηνός την συνεχάρη μαζί τον Δήμαρχο. 

Οι χορωδοί του Ορφέα μετά από την ομολογουμένως συγκινητική αυτή στιγμή της τιμητικής απονομής, άνοιξαν  το πρόγραμμά τους  με τον χαιρετισμό προς την Παναγία.  Ave Maria-Χαίρε Μαρία σε μια μοναδική, υπέροχη εκδοχή του σπουδαίου Ιταλού συνθέτη, τραγουδιστή, οργανοπαίχτη, δασκάλου και θεωρητικού της μουσικής Τζούλιο Κατσίνι με συνοδεία φλάουτου από την κυρία Πόπη Αργυροπούλου και πιάνου από την κυρία Αγγελική Δαλιάνη. Μαέστρος η κυρία Πανοπούλου.

Ο Ορφέας παρουσίασε συνολικά  πέντε  έργα, με τους εξής τίτλους:

«Ave Maria», «Της αγάπης αίματα», «Στα πέλαγα όλα λουλούδια στρώσε», «Σμυρνιά» και «Απρίλης». (Περιγραφή για τα παραπάνω ακολουθεί στο τέλος του κειμένου.)

Η συντονίστρια ευχαρίστησε τους χορωδούς και τον Πρόεδρο του «Ορφέα» καθώς και τις κυρίες Πανοπούλου, Δαλιάνη και Αργυροπούλου.





 Έφθασε η ώρα για τους εκλεκτούς προσκεκλημένους, τους βετεράνους χορωδούς της ιστορικής Χορωδίας της Εμπορικής Τράπεζας Ελλάδος που έκαναν τόσο κόπο για να έρθουν στο Αγρίνιο  και  να τιμήσουν τον  δικό μας άνθρωπο Γιάννη Τζαμούρα αλλά και όλους εμάς. Η κυρία Τριανταφύλλου καλωσόρισε και προσφώνησε ονομαστικά όλους του χορωδούς. (το βιογραφικό του Συλλόγου στο τέλος του κειμένου). 



Οι χορωδοί που έλαβαν μέρος στην εκτέλεση του προγράμματος στην συνέχεια ήταν οι παρακάτω αλφαβητικά:  Αναπλιώτης Βαγγέλης, Ασωνίτης Περικλής, Βακαλόπουλος Γιάννης, Βουρεξάκης Βαγγέλης, Γκούμας Γεώργιος, Θεοδωρόπουλος Γιάννης, Καλπακτσόγλου  Θέμης (Πρόεδρος του Συλλόγου). Καρακάσης Τριαντάφυλλος, Κονδύλης Κώστας, Κουτσονίκας Χρήστος, Μαγνησάλης Θεοφάνης, Μαθιουδάκης Δημήτρης, Μαραβέλιας Θεόδωρος, Μπαργιωτάκης Τάσος,   Μπουρίκας Μάνος, Νάκης Σωτήρης, Παναγόπουλος Αλέξης, Παπαπάνος Σπύρος, Τσιλιάκος Λευτέρης, Φλωράκης Κώστας, η μόνιμη πιανίστρια και μουσικός της χορωδίας κυρία Κατερίνα Καραμπατσά και ο Μαέστρος Σταύρος Μπέρης.

Οι καλλιτέχνες παρουσίασαν τα δώδεκα παρακάτω έργα:

«Ύμνος εις τον Βάκχον», «Το γλέντι μας», «Η Ξανθούλα», «Δυο γλυκά ματάκια», «Η Αγράμπελη», «Το τραγούδι της ξενιτειάς», «Τα Κύθηρα», « Cuando calienta el sol, Όταν ζεσταθεί ο ήλιος», «Με το λύχνο του άστρου», «Quizas, Quizas, Quizas», «Il matrimonio delle rane, Ο γάμος των βατράχων», «Στα κακοτράχαλα». (στο τέλος ακολουθούν αναλυτικά/κατατοπιστικά σχόλια και πληροφορίες για τα εκτελεσθέντα έργα).




Με το τέλος του προγράμματος της χορωδίας της Εμπορικής η συντονίστρια κάλεσε επί σκηνής τα μέλη της χορωδίας του Ορφέα. Μέχρι να «συνταχθούν» οι άνω των 65 καλλιτέχνες, η προσφιλής παρουσιάστρια απευθύνθηκε προς το κοινό λέγοντας: «Φίλες και φίλοι ήρθαμε σε επαφή με μουσικά είδη διαφορετικών εποχών και στυλ δοσμένα από 2 ιστορικές χορωδίες. Θα μου επιτρέψετε να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως τους καλεσμένους μας. Η συμμετοχή τους προσέδωσε κύρος και ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκδήλωση και τους ευχαριστούμε για την ιδιαίτερη τιμή να αποδεχτούν την πρόσκλησή μας.

Η παρουσία τους ήταν ακριβώς αυτή που περιμέναμε, ήταν αντάξια των προσδοκιών μας . Μας εντυπωσίασαν με την φρέσκια απόδοση αυτών των κλασικών έργων και φαντάζομαι πως η μουσική , αυτή η παγκόσμια γλώσσα που ενώνει μοναδικά του λαούς, πηγάζει, εδρεύει και εμπνέεται από το συναίσθημα, όποιο και αν είναι αυτό και όλοι οι συμμετέχοντες μας προσέφεραν απλόχερα αυτή την αίσθηση».


 
χορωδία του Ορφέα μαζί με τους χορωδούς της Εμπορικής  «ένωσαν τις καρδιές τους και τις φωνές τους προς την τιμή του Γιάννη, του Γιάννη μας με το περίφημο τραγούδι του μισεμού που τον μάγευε: ΄Μέρα Μαγιού μου μίσεψες’».

Και λίγο πριν το τέλος της μεγάλης βραδιάς ο Πρόεδρος του Μ.Σ. «Ορφεύς» κύριος Θέμης Γαμβρούλης απευθύνθηκε προς τον Σεβασμιότατο και τον παρακάλεσε να έχει τον τελευταίο λόγο και με την ευχή και ευλογία του να κλείσει η εκδήλωση.

Ανταποκρινόμενος ο Μητροπολίτης Αιτωλίας& Ακαρνανίας κκ. Δαμασκηνός ανέβηκε στο βήμα των ομιλητών. 



«Θέλω να εκφράσω-είπε- τις ευχαριστίες μου για αυτή την πανέμορφη μουσική βραδιά, που απολαύσαμε σήμερα. Τα συναισθήματα μας είναι ανάμεικτα. Νομίζω, ότι ο όρος που αρμόζει, είναι “χαρμολύπη”. Όντως “κριτής κι αφέντης είναι ο Θεός”, ή όπως το διατυπώνουμε στην θεολογική ορολογία “είναι ο Αρχηγός της ζωής και του θανάτου”. Αυτός αποφασίζει το πότε θα φύγουμε από τη ζωή και με ποιο τρόπο. Πολλές φορές αυτή η έξοδος ανατρέπει σχέδια και στερεί αγαπημένα πρόσωπα από κοντά μας. Όμως, αυτή είναι η βούληση του Θεού και όλα εντάσσονται μέσα στο σχέδιο του. Έτσι, λοιπόν, κάλεσε και έναν άνθρωπο που δεν τον γνώρισα, αλλά είμαι σίγουρος, ότι ήταν κάτι πολύτιμο για την πόλη μας. Και το καταλαβαίνω από τη δική σας αγάπη, από τα δικά σας συναισθήματα, από αυτήν την όμορφη εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε. Και νομίζω, ότι αυτό σημαίνει η αιωνιότητα μιας μνήμης, όταν η αγάπη που βιώνουμε και ζούμε πάνω στη γη, μεταφέρεται μέσα στην εμπειρία της αιωνιότητος και κάνει τα πρόσωπα να μην ξεθωριάζουν από το πέρασμα του χρόνου. Θέλω λοιπόν να ευχαριστήσω όλους όσους είχαν την έμπνευση για αυτή την πανέμορφη, πραγματικά, μουσική εκδήλωση. Εγώ ευχαριστώ που εντάχθηκε στο πρόγραμμα των Χριστοφορείων 2023, που ο Δήμαρχός μας είχε την έμπνευση να πραγματοποιούμε από κοινού, ο Δήμος και η Εκκλησία. Για να αποδεικνύουμε περίτρανα σε όλους την συνοδοιπορία, την αγαστή συνεργασία μας, προς χάριν του ευλογημένου αυτού λαού και της όμορφης πόλης μας. Θα προσεύχομαι και εγώ, από δω και στο εξής, για τον δικό σας Γιάννη, που σήμερα έγινε και δικός μου. Θα προσεύχομαι για την ανάπαυση της ψυχής του και είμαι σίγουρος, ότι θα αναπαύεται εκεί, όπου υπάρχει μία άλλη ομορφιά και είναι ο γλυκασμός της ωραιότητας του προσώπου του Χριστού και το κάλλος της ωραιότητός του. Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι, από τα βάθη της καρδιάς μου, να αξιωθούμε να γιορτάσουμε με τη λαμπρότητα που πρέπει τον προστάτη Άγιο μας και να έχουμε τις πρεσβείες και τις μεσιτείες του στη ζωή μας».


Η κυρία Τριανταφύλλου παρακάλεσε τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη να παραμείνει στην σκηνή για την επίδοση τιμητικών ενθυμίων στους συμμετέχοντες στην εκδήλωση. 



Ο Δήμαρχος και ο Μητροπολίτης χαιρέτησαν πολλούς από τα μέλη των χορωδιών και επέδωσαν τιμητική πλακέτα και ανθοδέσμη στον μαέστρο κύριο Σταύρο Μπερή. Ακόμα ανθοδέσμες  στις κυρίες Πανοπούλου, Τριανταφύλλου και άλλους συντελεστές της όμορφης εκδήλωσης. 

Ο πρόεδρος της χορωδίας της Εμπορικής Τράπεζας Θέμης Καλπακτσόγλου χαιρέτισε και ευχαρίστησε από το βήμα για την πρόσκληση και την φιλοξενία στο Αγρίνιο. Αναφέρθηκε στην αγορά της Εμπορικής Τράπεζας από την Alpha Bank, και ότι η χορωδία δεν είναι στο δυναμικό της τράπεζας αλλά είναι πλέον ένας ανεξάρτητος σύλλογος που φέτος γιορτάζει τα 60 χρόνια της ζωής του. Ευχαρίστησε ιδιαιτέρως για την φιλοξενία και την εκδήλωση αυτής της βραδιάς. Είχαν χρόνια να έρθουν στο Αγρίνιο, τότε ήταν περισσότεροι από ότι τώρα, και…νεότεροι. Παρέδωσε από δύο δίσκους CD με μουσική που έχουν εκδώσει τα προηγούμενα χρόνια, στον Μητροπολίτη, στον Δήμαρχο, στην κυρία Μαρία Παπαγεωργίου και στην συντονίστρια κυρία Έβελιν Τριανταφύλλου. Μίλησε για τον Αγρινιώτη χορωδό κύριο  Σπύρο Παπαπάνο που είναι Αντιπρόεδρος της ομάδας, συμμαθητής και φίλος του εκλιπόντος Γιάννη. Υπήρξε συγχορωδός  στην χορωδία του Χαρίλαου Παπαποστόλου και εν συνεχεία στην πειραματική χορωδία του αείμνηστου Τάκη Παπαποστόλου.

Ο κύριος Παπαπάνος παίρνοντας τον λόγο ευχαρίστησε όλους τους Αγρινιώτες που παραβρίσκονται στην αίθουσα και μίλησε για τον φίλο του Γιάννη και το πρώτο τους ξεκίνημα από «επτά χρονών παιδάκια», καθώς και τους παρόντες συμμαθητές του χορωδούς Στέφανο Κακαβούλα και Παύλο Γρέντζελο. Μίλησε για παλιές αναμνήσεις και ευχήθηκε στην πρώτη ευκαιρία να ξανάρθουν στο Αγρίνιο. 

Και αυτή ήταν και η ευχή όλων όσων βρέθηκαν αυτή την ξεχωριστή βραδιά στο Παπαστράτειο Μέγαρο του Αγρινίου.



























 

Ακολουθούν σύντομα σχόλια-περιγραφές-πληροφορίες για τα πέντε έργα που εκτέλεσε η Χορωδία του «Ορφέα».

AVE MARIA, Ο ολοφώτεινος, λυτρωτικός χαιρετισμός του Αρχαγγέλου Γαβριήλ προς την Παρθένο Μαρία που σηματοδοτεί για όλους τους Χριστιανούς της γης, το απερινόητο Μυστήριο της Θείας Ενανθρωπήσεως, την αναζήτηση της αγάπης και το νόημα της ζωής. Ο χαιρετισμός που γαληνεύει το εσωτερικό μεταφυσικό μας άλγος και μας οδηγεί πιο κοντά στο Θεό.

ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΑΙΜΑΤΑ, Είναι η ώρα του αγαπημένου τραγουδιού του Γιάννη. Δεν υπήρχε σύναξη, γλέντι φιλόμουσων τροβαδούρων, φίλων συγχορωδών που ο Γιάννης να μην αποθεωθεί με την κιθάρα του για την ανυπέρβλητη ερμηνεία του στην τριλογία του ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ του Νομπελίστα ποιητή (της αγάπης αίματα, ένα το χελιδόνι, της Δικαιοσύνης Ήλιε νοητέ) σε μουσική του Μεγάλου μας Μίκη.

ΣΤΑ ΠΕΛΑΓΑ ΟΛΑ, ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΣΤΡΩΣΕ, Μια άλλη νότα για λίγο, με τους υπέροχους στίχος του Νίκου Γκάτσου γεμάτους θαλασσινή Ελλάδα απλωμένη στο Μαρόκο, τη Βεγγάζη και το Μισίρι με την ευχή του προστάτη των ναυτικών Άγιο Νικόλαο.  Μια νοερή προσευχή και προς τον δικό μας Άγιο Χριστοφόρο να προστατεύει την πόλη μας και τους ανθρώπους της.

ΣΜΥΡΝΙΑ (ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΑΙΓΑΙΟΥ), ‘Μια Σμυρνιά στο παραθύρι’ του Μικρασιάτη συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης, στο χώρο του ελαφρού τραγουδιού. Μια νότα που μας περνά για λίγο απέναντι, στις χαμένες και αλησμόνητες πατρίδες 100+1 χρόνια από την τραγωδία του Ελληνισμού.

ΑΠΡΙΛΗΣ ( ΑΠΌ ΤΟ ΤΡΑΓΟΎΔΙ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΎ ΑΔΕΛΦΟΥ), Και ο επίλογος, τι άλλο από το απόσπασμα Απρίλης (όπως απόψε) απ’ το μεγαλειώδες ορατόριο ΤΟ ΤΡΑΓΟΎΔΙ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΎ ΑΔΕΛΦΟΥ του Παγκόσμιου Μίκη σε επεξεργασία του Βασίλη Τενίδη.

Δώδεκα έργα της Χορωδίας της Εμπορικής Τράπεζας.

Ύμνος εις τον Βάκχον. Ύμνος εις τον Βάκχον σε Ποίηση του Γεωργίου Τσοκόπουλου σπουδαίου Αθηναίου συγγραφέα και δημοσιογράφου, που μελοποίησε ο κορυφαίος μελοδραματικός Έλληνας συνθέτης της Επτανησιακής σχολής Κερκυραίος Σπυρίδων Φιλίσκος Σαμάρας (1861-1917) πιθανότατα για να παρουσιασθεί το 1912 στις ‘Εορτές των Απόκρεων’. Σπυρίδων Σαμάρας ο διαπρεπέστερος πρώτος Έλληνας συνθέτης με διεθνή καριέρα. Ο Συνθέτης του Ύμνου των Ολυμπιακών Αγώνων, σε ποίηση του μεγάλου Εθνικού Μεσολογγίτη ποιητή Κωστή Παλαμά. Ο πρωτεργάτης του Ιταλικού Βερισμού. Ο μαθητής του σπουδαίου Γάλλου Λεο Ντελίμπ στο Ωδείο του Παρισιού. Ο άνθρωπος που άνοιξε το δρόμο για τη σταδιακή αναθεώρηση και καθιέρωση της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα και που δεν κατόρθωσε να γίνει ούτε διευθυντής στο Ωδείο Αθηνών.

Το γλέντι μας, του σπουδαίου συνθέτη, αρχιμουσικού και βαθύφωνου Νίκου Χατζηαποστόλου που μαζί με τον Θεόφραστο Σακελλαρίδη αποτέλεσαν τους πιο βασικούς εκπροσώπους της Ελληνικής οπερέτας. Συνεχιστής της Αθηναϊκής καντάδας και καντσονέτας. Άφησε πίσω του έργο ανεκτίμητο, έργο μεγάλο και χιλιοτραγουδισμένο.

Η ξανθούλα, Την είδα την ξανθούλα την είδα ψες αργά που εμπήκε στη βαρκούλα να πάει στη ξενιτιά. Το πολυαγαπημένο ιδιαίτερα στα Ιόνια νησιά τραγούδι ποίημα του Εθνικού μας ποιητή Διονύσιου Σολωμού.

Δεν κλαίω τη βαρκούλα, δεν κλαίγω τα πανιά μου, κλαίγω την Ξανθούλα που πάει στην ξενιτιά

Δυο γλυκά ματάκια, η πασίγνωστη Κεφαλλονίτικη καντάδα με τους ανεπανάληπτους στίχους του Ιωάννη Πολέμη και μουσική του Επτανήσιου μουσουργού ιδρυτή της Εθνικής Μουσικής Σχολής και πρωτεργάτη της όπερας Διονύση Λαυράγκα σε επεξεργασία του Κερκυραίου συνθέτη Σπύρου Ράλλη.

Η Αγράμπελη,  ο υπέροχος κανταδόρικος ύμνος της Κεφαλονιάς σε στίχους του μεγάλου Έλληνα Λευκαδίτη ποιητή Αριστοτέλη Βαλαωρίτη και μουσική του μεγάλου Κεφαλλονίτη τροβαδούρου συνθέτη Χορωδιακής και εκκλησιαστικής μουσικής μαέστρου Τζώρτζη Δελαπόρτα.

Το τραγούδι της ξενιτειάς, και συνεχίζουν οι εκλεκτοί μοναδικοί βετεράνοι φίλοι της Εμπορικής με τραγούδια που έγραψαν ιστορία. Το ξακουστό τραγούδι της ξενιτιάς ή αλλιώς όπως όλοι γνωρίζουμε ‘Φεγγάρι μάγια μου’ κανες’ σε στίχους του σπουδαίου Κρητικού σκηνοθέτη, σεναριογράφου, συγγραφέα, ποιητή και στιχουργού Ερρίκου Θαλασσινού, μουσική του Μεγάλου μας Μίκη και επεξεργασία του μαέστρου μας κ. Σταύρου Μπερή.

Οι στίχοι και τα τραγούδια του Ερρίκου Θαλασσινού πατάνε γερά στην Ελλάδα και στις μνήμες μας και κέρδισαν το στοίχημα της διαχρονικότητας. Η μουσική γράφτηκε από τον Μίκη το 1962 για τις ανάγκες της μουσικοθεατρικής παράστασης ‘Όμορφη Πόλη’, εκείνο το καλοκαίρι του 1962 ίσως το σημαντικότερο στη σύγχρονη ιστορία της Ελληνικής μουσικής καθώς η Όμορφη Πόλη και η Οδός Ονείρων ανέβηκαν ταυτόχρονα και έμελλαν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του τραγουδιού μας.

Κι αν η ξενιτιά ζυγίστηκε και βρέθηκε βαρύτερη από το θάνατο κατά τη λαϊκή μας σοφία, πόσο ταιριάζουν τα λόγια του τραγουδιού σήμερα για τον δικό μας Γιάννη που έφυγε.

Ποιος δεν θα έμπαινε στη σκέψη απ’ αυτό το βήμα να το ψιθυρίσει ως ελάχιστη απόδοση μνήμης και τιμής...

Φεγγάρι, μάγια μου κανες

Και περπατώ στα ξένα

Είναι το σπίτι ορφανό

Αβάσταχτο το δειλινό

Και τα βουνά κλαμένα

Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί

Να πάει στη μάνα υπομονή

Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί

Ένα χελιδονάκι

Να πάει να χτίσει τη φωλιά

Στου κήπου την κορομηλιά

Δίπλα στο μπαλκονάκι

Στείλε ουρανέ μου ένα πουλί

Να πάει στη μάνα υπομονή

Να πάει στη μάνα υπομονή

Δεμένη στο μαντίλι

Προικιά στην αδερφούλα μου

Και στη γειτονοπούλα μου

Γλυκό φιλί στα χείλη

 

Τα Κύθηρα. Το σύγχρονο γεμάτο νοσταλγία και αισιόδοξη μελαγχολία τραγούδι σε στίχους του θεατρικού συγγραφέα, επιθεωρησιογράφου και στιχουργού, Ηλία Λυμπερόπουλου και μουσική του Γιώργου Κατσαρού από τον δίσκο σταθμό του το 1973 ‘Ο δρόμος για τα Κύθηρα’ με τη μοναδική φωνή του Δημήτρη Μητροπάνου. Τα συμβολικά Κύθηρα , το όνειρο κάθε ανθρώπου για ευτυχία και υπόσχεση για την ομορφιά της ζωής που εδώ για το στιχουργό είναι ο χαμένος παράδεισος, το σύμβολο μιας ουτοπικής αναζήτησης, αλλά και τα υπαρκτά Κύθηρα μας που είναι μυθικά.

Cuando calienta el sol, Όταν ζεσταθεί ο ήλιος. Λατινοαμερικάνικο, συγκεκριμένα Μεξικάνικο, ερωτικό τραγούδι του 1964 σε επεξεργασία του εκλεκτού μαέστρου Θωμά Λουζιώτη, προέδρου της στέγης Ελληνικών Χορωδιών.

Με το λύχνο του άστρου. Να υπάρχει άραγε Συν Έλληνας που να μην δακρύζει στο άκουσμα αυτών των στίχων του Άξιον Εστί; Γράφει η διακεκριμένη πιανίστρια Ντόρα Μπακοπούλου «Συγκλονιστική Εμπειρία 1977 Αύγουστος, στο Λυκαβηττό, Άξιον Εστί σε ποίηση του Νομπελίστα μας Οδυσσέα Ελύτη. Ιστορική συναυλία Κατράκης, Μπιθικώτσης, Κουλουμπής, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Στο πιάνο εγώ, όταν έπαιζα τα ακόρντα για το λύχνο του άστρου Τα χέρια του Μίκη ήταν σαν φτερά αετού. Η συγκίνησή μου ήταν τόσο μεγάλη που στη συνέχεια στο ‘που να βρω την ψυχή μου το τετράφυλλο δάκρυ,’ μ’ έπιαναν τα κλάματα. Ευτυχώς δεν έπαιζα συνέχεια. Αλλά μετά έρχονταν πάλι τα ακόρντα…»

Quizas, Quizas, Quizas, που σημαίνει Ίσως, ίσως, ίσως ή μπορεί, μπορεί, μπορεί και επαναλαμβάνεται 3 φορές.

Οι λέξεις που κανείς δεν θέλει να ακούει στον έρωτα, έγιναν ένα πολύ αγαπημένο τραγούδι που τραγουδήθηκε από Trio Los Panchos, αργότερα τη φοβερή Omara Portuodo (Ομάρα Πορτουόντο) και μετά τον Nat King Cole. Το τραγούδι μεταγλωττίστηκε πολύ επιτυχημένα στην αγγλική γλώσσα και έγινε το εξίσου επιτυχημένο και αγαπημένο Perhaps, perhaps, perhaps. Σε επεξεργασία του δικού μας Μεσολογγίτη καθηγητή μουσικής Χρήστου Βλαχογιάννη

Il matrimonio delle rane. Ο γάμος των βατράχων του Σλοβένου συνθέτη Vinko Vodopivec - Βίνκο Βοντόπιβετς ένα διασκεδαστικό τραγούδι μεγάλης όμως εκτελεστικής δυσκολίας που πάντα εντυπωσίαζε κοινό και ειδικούς.

Στα κακοτράχαλα. Πηγαίνουμε προς το τέλος, και σίγουρα δεν το επιθυμούμε, με τον εκπληκτικό τσάμικο γεμάτο Ελλάδα που αλληλοσυμπληρώνεται και συμπυκνώνεται η μουσική του μεγάλου ερωτικού με τους στίχους του φίλου και συνεργάτη του Νίκου Γκάτσου και γίνεται το θαύμα. Όσα χρόνια κι αν περάσουν κάποιοι στίχοι παραμένουν ανεξίτηλοι και αγγίζουν τις καρδιές. Συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ Αθανασία και πέρασε σε αυτή. Σε επεξεργασία του μαέστρου μας κ. Σταύρου Μπερή

Ακολουθούν βιογραφικά χορωδιών και καλλιτεχνών.

Χορωδία Εμπορικής. Η χορωδία της Εμπορικής Τράπεζας ιδρύθηκε το 1964 με την πρωτοβουλία φιλόμουσων υπαλλήλων και υπό την διεύθυνση του μαέστρου Θρασύβουλου Κάββουρα. Από το 1993 την διεύθυνση ανέλαβε ο μαέστρος Σταύρος Μπερής.

Μετά την διακοπή λειτουργίας της Εμπορικής Τράπεζας και στις αρχές του 2014, τα μέλη της Χορωδίας ίδρυσαν τον ‘Σύλλογο Φίλων της Χορωδιακής Μουσικής’ με σκοπό τη διατήρηση και την συνέχιση της πολυβραβευμένης Χορωδίας Εμπορικής Τράπεζας.

Το 1965 η Χορωδία έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο εξωτερικό συμμετέχοντας στον Διεθνή Πολυφωνικό Διαγωνισμό Χορωδιών στο Arezzo της Ιταλίας. Έχει δώσει συναυλίες σε όλες τις χώρες της Ευρώπης συμμετέχοντας στα μεγαλύτερα χορωδιακά φεστιβάλ καθώς επίσης έχει εμφανισθεί στην Ιταλική, Γερμανική, Αγγλική, Γαλλική, Βελγική και Ελβετική τηλεόραση.

Όμως και οι Διεθνείς Διακρίσεις της δεν είναι λίγες:

Α’ και Γ’ βραβείο Παγκόσμιου Μουσικού Φεστιβάλ Llangollen(Λανγκόλλεν) της Μεγάλης Βρετανίας και Β’ βραβείο Διεθνούς Διαγωνισμού Χορωδιών στο Arezzo της Ιταλίας.

Η χορωδία, μέχρι σήμερα, έχει δώσει πάνω από 1200 συναυλίες στα μεγαλύτερα θέατρα της χώρας εξυπηρετώντας συχνά και κοινωφελείς σκοπούς, παράλληλα με την καλλιτεχνική της προσφορά.

Η Χορωδία έχει συνεργαστεί με την Δ.Ο.Ε. , τις Ορχήστρες της ΕΡΤ, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών , την Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, την Αθηναϊκή Φιλαρμονία, το Αρχείο Ελληνικής Μουσικής, κ.ά. Σαν ιδρυτικό μέλος της Στέγης Ελληνικών Χορωδιών, έχει συνεργαστεί, με τις περισσότερες Ελληνικές χορωδίες.

Το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει έργα από τη Βυζαντινή εποχή μέχρι και πρώτες εκτελέσεις σύγχρονων Ελλήνων και ξένων συνθετών. Τέλος έχει παρουσιάσει έργα Ελλήνων Συνθετών του 18ου και 19ου αιώνα (Μάντζαρου, Καρρέρ, Σαμάρα, Λαυράγκα, Ξύνδα, Καίσαρη, Πολυκράτη κ.α.) σε συνεργασία με το ‘Αρχείο Ελληνικής Μουσικής’ καθώς και με τις Συμφωνικές Ορχήστρες της ΕΡΤ και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.

Χορωδία «Ορφέα». Μουσικός Σύλλογος ΟΡΦΕΑΣ ιδρύθηκε το 1894 και είναι ο αρχαιότερος Σύλλογος της πόλης. Η πρώτη ανδρική χορωδία συγκροτήθηκε το 1936 και πήρε την τελική μορφή της μικτής χορωδίας το 1954. Φημισμένοι μαέστροι, όπως ο Δενάρδος ο Κούτνας, ο Τζινιόλι διηύθυναν τη χορωδία επί σειρά ετών. Το 1974 τη χορωδία ανασύστησε ο αείμνηστος κορυφαίος συμπολίτης μουσικοσυνθέτης Δημήτρης Παπαποστόλου, ο οποίος και τη διηύθυνε μέχρι το 1990. Από το 1998 μέχρι το 2020 τη χορωδία διηύθυνε ο καταξιωμένος μαέστρος Βαλεντίν Στεφάνωφ. Ανεκτίμητη η ηθική και υλική υποστήριξη του επί σαράντα πέντε χρόνια αειμνήστου προέδρου Θανάση Ροντήρη. Σπουδαία η δράση των τελευταίων είκοσι χρόνων της χορωδίας. Πραγματοποίησε οκτώ ταξίδια και είκοσι πέντε εμφανίσεις στο εξωτερικό. Εξήντα συναυλίες σε διάφορα μέρη της πατρίδας. Σαράντα πέντε συναυλίες στο Αγρίνιο, όπου διοργάνωσε και δεκαπέντε χορωδιακές συναντήσεις.  Επίσης απέσπασε τέσσερα βραβεία. Τέλος από το 2021 τη χορωδία διευθύνει η καθηγήτρια μουσικής του Μουσικού Σχολείου κ. Άννα Πανοπούλου

Ο μουσικός σύλλογος Αγρινίου «ΟΡΦΕΥΣ» είναι ο παλαιότερος πολιτιστικός σύλλογος της πόλης και της περιοχής, έχει μακρά και πετυχημένη χορωδιακή παράδοση και ως Αγρινιώτες είμαστε πολύ περήφανοι για το έργο του. Καθώς σκοπός του είναι να ανεβάσει το μουσικό και πολιτιστικό επίπεδο των κατοίκων της πόλης και της ευρύτερης Αιτωλοακαρνανικής περιοχής. Αυτή η χορωδία έχει δώσει εντυπωσιακά δείγματα χορωδιακής τέχνης εντός και εκτός πόλεως. Μέλημα του συλλόγου είναι πάντα η οργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων μπροστά σε ένα πυκνό ακροατήριο που χειροκροτεί την υψηλή στάθμη του ακροάματος. Αυτός ο σύλλογος προσπαθεί να φανεί αντάξιος της αγάπης που τρέφουν γι' αυτόν οι συμπολίτες του.

Βιογραφικά:

Ηλίας Φουλίδης. Το 2008 ολοκληρώνει τις σπουδές του στο κονσερβατόριο της Μόσχας του Πανεπιστημίου Τσαικόφσκι ως υπότροφος σπουδαστής του Μουσικού συλλόγου GinaBachauer υπό την διδασκαλία της Vera Gornostaeva Βέρα Γκορνοστάηεβα (μαθήτρια και βοηθός του H. Neuhaus Χέινριχ Νοηχάους) και τον διάσημο πιανίστα Maxim Philippov Μαξίμ Φιλίποφ.

 Το 2013 πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές του σπουδές ως σολίστας στο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο Anton Bruckner  στο Λίντς της Αυστρίας υπό την διδασκαλία του διάσημου πιανίστα Oleg Marshev Όλεγκ Μάρσεφ.

Το 2011 έλαβε μέρος στην πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση Ιταλών συνθετών Francesco Sangalli και Adolfo Foumagalli στην Ιταλία.

Ένώ το 2014 παίρνει το 4ο βραβείο στον 17ο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου του Mauro Paolo Monopoli Prize στην Ιταλία και Το 2015 παίρνει ειδικό βραβείο ως καλύτερος Έλληνας διαγωνιζόμενος στον 7ο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου του ‘Γιώργου Θυμή’.

Βιογραφικό Σταύρος Μπερής. Ο Σταύρος Μπερής γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε κλασσική κιθάρα με τον Χαράλαμπο Εκμεκτσόγλου, κλασσικό τραγούδι με του Κική Μορφωνιού, Φραγκίσκο Βουτσίνο, Σταμάτη Μπερή και ανωτέρα θεωρητικά με τον Μιχάλη Τραυλό. Με υποτροφία του Guildhall School of Music and Drama (Λονδίνο) , ειδικεύτηκε στην προκλασσική μουσική με τους Thomas Hemsley, David Roblou, Emma Kirkby και Phil Pickett.

Έχει εμφανιστεί στο Λονδίνο με πολλά σύνολα Παλιάς Μουσικής και έχει συνεργαστεί με τον David Roblou στις Μπαρόκ όπερες ‘The Tempest’ του M. Locke, ‘Venus and Adonis’ του J. Blow, ‘ II Ballo dell’ Ingrate’ , L’ Incoronazione di Poppea’ του C. Monteverdi.

Τα τελευταία 29 χρόνια έχει έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα ως μαέστρος χορωδιών. Από τον Σεπτέμβριο του 1994 έως και τον Ιούνιο του 2007 διηύθυνε την χορωδία του Αμερικάνικου Κολεγίου Ελλάδος (Deree College).

Από τον Νοέμβριο του 1997 του ανατίθεται η διεύθυνση της Μικτής Χορωδίας του Δήμου Παπάγου – Χολαργού έχοντας παράλληλα και την καλλιτεχνική διεύθυνση του Χορωδιακού Φεστιβάλ Δήμου Παπάγου.

Από το φθινόπωρο του 2002 έως τον Ιούνιο του 2012 είχε αναλάβει την Ανδρική Χορωδία του Αγίου Γεωργίου Καρύτση-Θεμιστοκλής Πολυκράτης.

Τέλος από το 1999 διευθύνει την Μικτή Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων και έχει διδάξει τα έργα: ‘9η Συμφωνία’, ‘Fantasia’, tou Beethoven, ‘Deutsches Requiem’ tou Brahms, ‘Requiem’, ‘C Minor Messe’, ‘Coronation Mass’, ‘Cosi fun tutte’, ‘Idomeneo’, ‘Magic Flute’ tou Mozart, Ιπτάμενος Ολλανδός tou Wagner, ‘Gloria’, ‘Magnificat’ tou Vivaldi, ‘Messiah’, ‘Theodora’, ‘Semele’ tou Handel, ‘Johannes Passion’, ‘Weihnachtsoratorium’ tou Bach, ‘Requiem’, ‘Pavane’ tou Faure, ‘Requiem’, ‘Un ballo in maschera’ tou Verdi, ‘Ζορμπάς’, Άξιον Εστί’, ‘Canto General’ του Θεοδωράκη, ‘Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, ‘Μετανάστες’, ‘Θητεία’ του Μαρκόπουλου κ.α.

Θέμης Γαμβρούλης (Πρόεδρος Μουσικού Συλλόγου «Ορφέας», Χορωδός). Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αράχωβα Βοιωτίας. Εργάζεται στο Υπουργείο Οικονομικών (Α.Α.Δ.Ε.). Μέλος Διοικητικών Συμβουλίων πολιτιστικών συλλόγων και φορέων της πόλης του Αγρινίου. Από τα παιδικά του χρόνια ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την μουσική (ευρωπαϊκή και βυζαντινή) και κυρίως τη χορωδιακή τέχνη. Ιδρυτικό μέλος της Χορωδίας Καρπενησίου (1983). Επί σαράντα χρόνια υπηρετεί το χορωδιακό κίνημα της χώρας από τη θέση του χορωδού και ιδιαίτερα τριάντα πέντε χρόνια του Μ.Σ. “ΟΡΦΕΥΣ” Αγρινίου. Από το 1988 μέχρι σήμερα υπηρετεί το Σύλλογο από όλες τις θέσεις του Διοικητικού Συμβουλίου. Το 2005 διαδέχθηκε στην Προεδρία του συλλόγου τον αείμνηστο, εμβληματικό επί σαράντα πέντε έτη Πρόεδρο του, Θανάση Ροντήρη. Η χορωδία του ιστορικού μουσικού συλλόγου πραγματοποίησε την τελευταία εικοσαετία οκτώ εξορμήσεις στο εξωτερικό, εκατό και πλέον εμφανίσεις στην Ελλάδα και δέκα πέντε χορωδιακές συναντήσεις στην πόλη του Αγρινίου με απόλυτη επιτυχία. Επί σειρά ετών μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Φιλαρμονικής του Δήμου Αγρινίου.

Άννα Πανοπούλου. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα όπου σπούδασε Πιάνο, Θεωρητικά και Μονωδία στο Ελληνικό Ωδείο. Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. και έχει πάρει μαθήματα Διεύθυνσης Χορωδίας και Ερμηνείας Κλασικού και Σύγχρονου Τραγουδιού με τους Γ. Αδαμίδη, Αντ. Κοντογεωργίου, Κ. Κωνσταντάρα, Αλ. Παπούλια κ.α. Έχει πολύχρονη πείρα ως χορωδός και σολίστ σε χορωδίες και φωνητικά σύνολα. Υπηρετεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 1988 και διευθύνει τη χορωδία «ΑΛΘΑΙΑ» του Μουσικού Σχολείου Αγρινίου από την ίδρυσή του, με την οποία έχει δώσει πολλές συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει διακριθεί σε φεστιβάλ και διαγωνισμούς (Πηγή: diagonismos.geagr.gr)

Έβελιν Τριανταφύλλου. Σπούδασε ξένες γλώσσες, (Αγγλικά & Ιταλικά), Διαπολιτιστική επικοινωνία και Πολιτικό Τουρισμό. Είναι ιδιοκτήτρια Κέντρων Ξένων Γλωσσών. Διδάσκει την Αγγλική γλώσσα. Επί σειρά ετών παρουσιάστρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών στο Αγρίνιο,  του 1ου TEDx Αγρινίου αλλά και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων της πόλης.

Σημείωση του γράφοντος. Τα βιογραφικά και οι περιγραφές/αναλύσεις/ομιλίες των έργων των χορωδιών και των ομιλητών  είναι από παραχώρηση σημειώσεων του Προέδρου του Ορφέα κυρίου Γαμβρούλη και της συντονίστριας κυρίας Έβελιν Τριανταφύλλου, τους οποίους ευχαριστώ πολύ.

Α.Κ.Κ.


[i] Η  προστασία του Θεού προς τους δικαίους και ευσεβείς ανθρώπους.      

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τους Ήρωες Πιλότους τίμησε η Μεγάλη Χώρα Αγρινίου

“Η προσφορά των Στάϊκων στον Αγώνα του 1821”

Όμορφη Σπηλιά Καλάνας, Όρη Βάλτου, εξερεύνηση πριν 30 χρόνια.